در این جلسه دکتر عبدیپور دبیر علمی کنگره علامه بهابادی یزدی با اشاره به زمینه های همکاری مجمع و پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: «با توجه به سیره اندیشمندان شیعی در امر حاشیه نویسی بر کتب اهل سنت و کار مشترک علامه تفتازانی و ملاعبدالله یزدی در کتاب تهذیب المنطق و در راستای احیای این سنت علمی – تمدنی که آثار و برکاتی در امر تقریب و توسعه علوم اسلامی داشته , این تجربه و دیپلماسی علمی سرمایه ای بزرگ برای بازخوانی علوم اسلامی و توسعه علوم انسانی در جهان اسلام است .
از این روی شایسته است در دو حوزه همکارهای مشترکی را باهم داشته باشیم:
الف) همکاری با دبیرخانه کنگره علامه بهابادی یزدی : احیای آثار و تولید محتوا و برگزاری نشست و همایش های بین المللی ایران ، عراق و لبنان (با مساعدت گروه های :کلام – تفسیر و علوم اجتماعی – احیای آثار و پاسخ به شبهات)
ب) یک یا چند نشست در داخل و خارج از کشور با عنوان : جایگاه منطق در جهان اسلام یا برگزاری "همایش تکریم از علامه تفتازانی وعلامه ملاعبدالله یزدی "بعنوان دو شخصیت علمی که توانستند یک کتاب درسی را تا به امروز به مدارس حوزوی شیعه و سنی به یادگار بگذارند و رونمایی از کتاب جدید حاشیه- که نسخه ای مصصح و منقح با یک مقدمه علمی»
سپس استاد مسچی ضمن خوش آمدگویی اظهار داشت: «در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در بحث آثار شخصیت محور، ما یک لیست150 نفره از شخصیت های تاثیرگذار در جهان اسلام از صدر اسلام بعد از ائمه ی اطهار تا دوران معاصر که آخرین آن آیت الله العظمی بروجردی بود را تهیه کردیم بدون نگرش شیعی و سنی. کل آثاری که در علوم مختلف داشت حول آن شخصیت ها و چیزهایی که در دوره ی جدید تولید شده بود. یک نرم افزاری شد که اگر کسی بخواهد راجع به آن شخصیت کار کند این آثار را همه یکجا دارد. علی ای حال آثار این شخصیت دوران معاصر (علامه ملاعبدالله) که در حال حاضر تعدادش خیلی زیاد شده، واقعا خوشحال کننده است زیرا این مجموعه آثار میراث اسلامی شیعی و حتی میراث اسلامی است که جمع آوری شده. شما واقعا زحمت کشیدید، هیچ کس فکر نمی کرد ملا عبدالله غیر از منطق تالیف دیگری داشته باشد، ولی الان که شما 20-30 مورد را جمع آوری کردید انسان متعجب می شود. طبیعتا برای بسیاری از علمای ما در ایران و جهان اسلام همین ظرفیت هست. بنابراین این کار، کار ارزشمندی است و مخصوصا اگر نگاهتان این نکته باشد که بعضی از علما بودند که از جهت کتابی (تولید محتوا ) محور اتحاد جهان اسلام شدند.
تفتازانی یک متن مختصر منطقی نوشته و یک عده ای آمدند حاشیه ای بر آن نوشته اند اما حاشیه ملاعبدالله که یک شرح مزجی است توانست این متن را یک کتاب درسی حوزه های سنی و شیعی بکند .
نهج البلاغه نوشته شده یک عده ای شیعه و سنی راجع بهش مطلب نوشتند و همین طور در طول تاریخ. پس ما باید 20، 30 تا 50 تا از موارد شاخص را انتخاب کنیم با این نگاه که کتاب هایی که محور اتحاد جهان اسلام شدند و شیعه و سنی بر آن اتفاق داشتند در همه ی مکاتب درسی آن ها این کتاب ها مورد توجه و تدریس بوده اند و بعد بر اساس آن 50 تا شخصیت ببینید آثارش احیا شده یا خیر. البته برای شخصیت هایی مثل سید رضی این کار کمتری می برد تا نسبت به ملا عبدالله که هیچ کاری در موردش انجام نشده و کسی هم چیزی نمی دانست. این کار هم یک کار تقریبی می شود هم بزرگداشت آن شخصیت و هم هر جهتش به یک نوعی به یک تشکیلاتی ربط دارد.
یعنی یک محور اتحاد پروژه می شود. شما یک منظومه ای اینچنینی درست کنید یک مهندسی کنید و لجنه ای داشته باشید که راجع به آن با این نگاه فکر کنید. این کار یک کار تاسیسی هست و این کار تاسیسی را هیچکسی نکرده که بر محور کتاب درسی یا کتاب اندیشه ای که محور اتحاد شیعه و سنی شده، استوار باشد. این کار خیلی ارزشمند و یک کار تمدنی است.
این کار، کار تحقیقاتی، کار اهل بیت، کار اهل سنت، کار بزرگداشت علما، کار رجال، کار کتاب شناسی، کار احیاء علوم و احیاء کتب می شود و خیلی چیزهای دیگر و زوایای دیگری نیز باز می شود. این خودش محور تقریب هست.
این جهانی کردن دین است. از زاویه های نگاه تعصبات فردی و گروهی حتی مذهبی خارج شدن است. همانطور که امام حسین علیه السلام می شود الگوی جهانی، بعد گاندی راجع به امام حسین می گوید، یهودی می گوید، نلسون ماندلا می گوید. وقتی که ما می گوییم دین ما جهانی است، دین ما برای همه ی انسان ها است، فقط برای شیعه نیست. امام حسین هم یک سرمایه انسانی و الگوی جهانی است نه یک الگوی شیعی.
اینها کادر سازی، زمینه سازی و بستر سازی است. اینها بذر پاشیدن برای آن شاخه هایی که بعدا در میایند هست. شاید الان خود ما متوجه نباشیم اما 30 سال دیگر که این کارها رشد کند ثمره اش مشخص می گردد. چه کسی فکر می کرد دارالتقریب که مرحوم محمد تقی قمی 70-80 سال پیش عمرش را گذاشت و با مشورت آقای بروجردی آغاز کرد و امروز کل دنیا می گوید تقریب و وحدت. بنابراین به نظر من اول این 20 یا 30 نفر یک پروژه و یک طراحی باشد برای آینده ی جهان اسلام و بعد می توانید گسترده اش کنید آدمهایی که کتاب هایشان در جهان شیعه اهل سنت و مذاهب مختلف محور شد.
موضوع بعد این که کارهایی انجام شده که نباید ما دوباره کاری کنیم. الان ما مدارس حج داریم که متعلق به اهل سنت است؛ در ایران 6 تا هست که تا پایان سال10 تا می شود و این یک پایگاه است. هر کدام در یک منطقه است کردستان، آذربایجان، ترکمن صحرا، سیستان و بلوچستان، بوشهر، بندرعباس و شیراز داریم. امکانش هست من هم کمک می کنم، علمای اهل سنت هم هستند همانجا پایگاه بشود. علمای آن منطقه را جمع می کنیم و یک اجلاس یک روزه می گذاریم و تمام آرا ونقطه نظرات بزرگان را می گیرید. بعد هم مرتبط می شوید و استفاده های دیگری می برید. برای دعوت از مهمانان، ما این تجربه ای که پیدا کردیم در ارتباط با علمای اهل سنت به شما منتقل می کنیم. ما بهترین ها را به شما معرفی می کنیم. جنوب یا ترکمن یا هرجایی که رفتید، این ارتباطات هست، تجربه هست و ما می توانیم کمک کنیم؛ این مطلب را من کمک می کنم و هیچ مشکلی نیست، کار ما و شما یکی است.
نکته ی سوم: به اعتقاد من کار هر چقدر پخته تر باشد، تأثیرگذارتر است و در علما و اندیشمندان بیشتر تأثیر می گذارد و کسانی که در این علوم دست دارند خوب و بد را می فهمند. کار را یک سال عقب بندازید جوری کار کنید که پیش هر عالمی رفتید و یا اگر فرستادند الازهر مصر یا ام القرا و یا زیتونه، کار را تحسین کنند. مانند کتاب خِلاف شیخ طوسی که در الازهر مصر تأثیرگذار بود.
این کار احیای آثار "علامه ملا عبدالله بهابادی" یکبار اتفاق می افتد. دیگر کسی برای بار دوم راجع به آن کار نمی کند و یک بار به آن پرداخته می شود و اگر خوب کارکردید ماندگار می شود.
مطلب بعد هم حتما محتواهای بدست آمده را دیجیتالی کنید حتی اگر یک جلد کتاب احیاء کردید. این قدرت ارتباط و نشر و فضای مجازی و اینها را برجسته می کند و الا اگر این کار را نکنید چندان منتشر نمی شود، لذا از الان برای دیجیتال کردن این منظومه فکری علامه و درج در فضای مجازی و سایت برنامه ریزی کنید تا جهانی شود. خوب این علامه میراث است و این میراث باید معرفی شود. البته متاسفانه برخلاف کل دنیا ما تبلیغات و اطلاع رسانی درستی نمی کنیم. مشاور علمی آقای پوتین که مسئول تمام آکادمیهای علوم روسی بود، یک روز آمده بود پیش من در قم. موقعی که جامع التفاسیر را دید هی باز کرد و می گفت آقا این یک اقیانوس علم است چرا تبلیغ نمی کنید؟ واقعا اگر جامع التفاسیر جامع الحادیث جامع الفقه را کشور دیگری تولید کرده بود خدا شاهد است دنیا را زیر و رو می کرد.
معاون مجمع تقریب مذاهب در پایان اظهار داشتند : ما به کار شما خیلی اعتقاد داریم و برای همکاری در این زمینه هایی که عرض شد، آماده ایم. در خارج از کشور هم من علمای خارجی هم اهل سنت و حتی مذاهب دیگر را می شناسم اگر یک زمانی کنفرانس منطقه ای داشتید، پیشنهاد من در درجه ی اول عراق مخصوصا نجف و پیشنهاد دوم سوریه یا لبنان است به دلیل فضایی که دارند و بعد از آن ترکیه است و اگر خواستید می توانید بعضی ها را از کشورهای مختلف در این سه کشور دعوت کنید در ایران هم جاهای مختلفی هست که می شود این آرا و انذار را گرفت.»