دکتر احد فرامرز قراملکی
چکیده این مقاله به تحلیل نقش نوآوریهای ملا عبدالله یزدی در آموزش منطق اسلامی پرداخته است. یزدی با انتخاب نظام دوبخشی، زمینه تسهیل درک مفاهیم منطقی را فراهم آورده است. او بهجای کتاب «شمسیه»، کتاب «تهذیب» را بهعنوان مرجع اصلی منطق اسلامی معرفی کرده که حاوی نوآوریهایی در شرح تفتازانی است. این نوآوریها موجب شدهاند که مطالب منطقی بهطور سادهتر و قابلفهمتر برای مخاطب ارائه شوند. در این مقاله، بهویژه به نقد و بررسی حواشی و مباحث پیشنیاز در متون منطق اسلامی پرداخته شده است. در این زمینه، ملا عبدالله یزدی علاوه بر نقد آثار گذشته، بهویژه کتاب «منطق مظفر»، به کمبود مثالها و توضیحات در آن آثار اشاره کرده است. از نظر یزدی، حاشیههای او، که بهعنوان روش تدریس موثر بهشمار میروند، میتوانند در آموزش منطق اسلامی نقش مهمی ایفا کنند. همچنین، مقاله به نقد برخی مسائل مانند تعریف تناقض و ذکر قید «یلزم لذاته» در این تعریف پرداخته است. به عقیده ملا عبدالله، این قید بهدرستی تبیین نشده و از آنجایی که مفهوم تناقض در منطق اسلامی دارای پیچیدگیهای خاصی است، توضیحات دقیقتری در این زمینه ضروری است. این تحلیلها در راستای زنده نگهداشتن نام حکمای بزرگ اسلامی و اهمیت تبیین و معرفی دستاوردهای علمی آنان در سطح جهانی صورت میگیرد. همچنین، مقاله به موفقیتآمیز بودن همایش علمی برگزار شده و تأثیر آن در تبادل نظر علمی میان محققین اشاره میکند.
کلمات کلیدی: منطق اسلامی، ملا عبدالله یزدی، نظام دوبخشی، تهذیب، منطق مظفر، حواشی منطقی، تدریس منطق، تعریف تناقض، فلسفه اسلامی، حکمای بزرگ اسلامی، تبیین علمی، آموزش منطق