من ورخ مومنا فقد احیاه                                                   پیامبراکرم(صلی  الله علیه وآله)

اکنون که درآستانه ششم شهریور« روزملی منطق وبزرگداشت علامه ملاعبدالله بهابادی »هستیم ،شایسته است تأملی به علت این نام گذاری داشته باشیم .

این روز با پایان نگارش کتاب « الحاشیه  علی تهذیب المنطق التفتازانی »  توسط فقیه منطقی و حکیم بزرگ قرن دهم علامه بهابادی همزمان شده است. واژۀ منطق از نطق به معنای گویش و گفتار است که گوینده برای تفهیم مخاطب خود، وی را با ادلّه ی گفتاری تحت تأثیر قرار داده ومخاطب  نیز بایدمنطقی باشد.

هوشمندی، دانش و تعقل زمانی به عنوان یک منظومه برای هدایت انسان ها به سوی امر حکیمانه عمل می نماید که بر بستر استدلال منطقی استوار باشد.

دانستن قواعد و قوانین منطقی ؛ ما را از خطای در تفکر مصون  می دارد.  انسان در امور روزمره و ساده زندگی  احتیاج به تفکر پیچیده ندارد و خود به خود حقایق را کشف می کند؛ اما غالبا از چرایی و چگونگی فرایند ذهنی  غافل است. نمی داند چرا و چگونه به این حقیقت رسیده است. منطق موجب می شود ما بتوانیم پرده از روی مغالطه ها برداریم و به مدد برهان، دیگران را نیز با عقیده خود شریک گردانیم و به باور خود، هویت جمعی بخشیم. منطق، ذهن را می پرورد وازاشتباه درتفکرواندیشیدن بازمی دارد. آنچه را که آدمی پیش از آموختن منطق به نحو ناقص و مبهم می دید، پس از آموختن این علم آن را به طور کامل در می یابد و حقایقی تازه را که وصول بدان ها بدون استمداد منطق میسر نبود، درک می کند . همچنین، منطق کلید فلسفه و کلام  است و بدون آن تحصیل فلسفه و کلام  امکان پذیر نیست.

 

 چرا توجه به جایگاه منطق برای جامعه ی معاصر لازم است؟ 

ششم شهریور به عنوان روز منطق فرصت بسیار مناسبی  است برای ارائه الگوهای منطقی براساس روش علمی که منطبق برمنطق هم اندیشی باشد.این نام گذاری هوشمندانه می تواند مبنای جهش های علمی قرارگیرد وروزبزرگی جهت ایجادحاکمیت گفتمان منطقی ومنطق استدلالی است یکی از  اهداف نام گذاری روزی بنام  منطق، جاری و ساری ساختن عقلانیت و خردمندی درعرصه های گوناگون ازجمله عرصه ی سیاسی است.

 

بزرگداشت این روز باعث ارتقا فرهنگ وحدت ، گفتگو و تعامل منطقی می شود.

علامه ملأعبدالله بهابادی تجلی حکومت دینی وحکیمانه است زیرا در بهترین شرایط وبالاترین جایگاه معرفتی وعلامه بلامنازع عصرخویش بود.

ملأ عبدالله تفکری سیال در انتقال افکار سیاسی پدید آورد و تأثیراتی ایجاد کرد که بعد از قریب ۴۰۰ سال که از وفات این شخصیت والا مقام می گذرد، تاکنون بحث‌ها و تألیفاتش ازمتون درسی حوزهای علیمه بوده و با قوت تدریس می‌شود.

 

کتاب «تهذیب المنطق» تألیف سعدالدین تفتازانی (م، ۷۹۲ ق)، در دو بخش منطق و کلام است .«حاشیه» علامه بهابادی که سرآمد علمای علم منطق است بر بخش منطق آن می باشد. حاشیه ملا عبدالله یزدی از دیرباز، به ویژه در حوزه‌های علمیه ایران، وکشورهای اسلامی از متون درسی مهم به شمارمی رود.

مرحوم ملاعبدالله یزدی حاشیه معروف خود بر «تهذیب المنطق» را در روز ۲۷ ذی القعده ۹۶۷ قمری در نجف اشرف به پایان رساند.

مدرسان و علمای معاصر و متأخر تفتازانی ، از تهذیب المنطق بسیار استقبال کرده اند. این کتاب در حوزه ها و مدارس سنّتی از رایجترین متون درسی بوده است ولی به تدریج حاشیه برمتن غلبه نمود.(حاجی خلیفه ، ج 1، ستون 516؛ آقابزرگ طهرانی ، ج 13، ص 160؛ ملکشاهی ، پیشگفتار، ص 16؛رجوع کنید به تعلیم و تربیت * ؛ تفتازانی * ).

 

دراین راستا دبیرخانه همایش بین المللی علامه بهابادی باپیشنهاد ثبت یک روزبه نام روزمنطق درتقویم ملی به دنبال معرفی اندیشه های ناب  وروش شناسی این فقیه منطقی امامی وشارح برجسته منطق ،جامع معقول ومنقول وشخصیتی درترازانقلاب اسلامی وتمدن سازی به منظورارائه الگویی موفق برای طالبان علم وحقیقت ومحققین وپژوهشگران امروزوفرداست.

دبیرعلمی همایش بین المللی علامه ملاعبدالله بهابادی

ویژه نامه ها

ویژه نامه 1 ویژه نامه 2  معرفی آثار  معرفی آثار(انگلیسی)
ویژه نامه (عربی) حکیم بهابادی در یک نگاه (فارسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (انگلیسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (ترکی)
TPL_BACKTOTOP