عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی از جمله کسانی بوده که توانسته است، تحولی عمیق در حوزه‌ها به وجود آورد.

آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی با اشاره به ویژگی‌های این عالم برجسته اظهار کرد: مرحوم ملا عبدالله در حوزه‌های علمیه معروف و از علمای اهل فضل، فهم، درک و منطق بوده و کتاب حاشیه او در علم منطق بسیار شهرت دارد.

او با بیان اینکه سابقه تدریس حاشیه ملاعبدالله را دارد افزود: کتابی جامعی است و در آن از مختصرترین الفاظ استفاده شده و بهترین معانی را در این الفاظ گنجانده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی یکی از کسانی است که از نظر فهم و درک بالاتر از افراد متوسط زمان خود بوده، این عالم از جمله کسانی است که توانسته است، تحولی عمیق در حوزه‌ها به وجود آورد، همانطوری که ما در فکر تحول حوزه هستیم.

او ادامه داد: کتاب‌های این عالمان باید در حوزه تدریس شود، زیرا این دانشمندان ذخایر ما هستند و باید مطالعه و تدریس آثار آنها موجب پیشرفت می‌شود، البته کتاب‌های منطق دیگر به نام کتاب منطق مظفر نیز نوشته شده ولی در کتاب حاشیه ملاعبدالله از مختصرترین و بهترین مطالب استفاده شده است.

مسعودی خمینی با اشاره به برگزاری بزرگدا‌شت‌های مختلف برای علما گفت: باید در مراسم بزرگداشت، فرهیختگان را از نظر درک، فهم و مسائل علمی معرفی کرد، بنابراین لازم است از این افراد استفاده کرده و مراسم بزرگداشت برای آنها برگزار کنیم تا مردم دریابند این افراد چه کسانی بوده و چه خدماتی داشته‌اند.

او خاطرنشان کرد: ملا عبدالله بهابادی یزدی در زمینه گسترش حوزه‌ها هم تاثیرگذار بوده بنابراین لازم است ارزش و اهمیتی برای او و علمایی همچون او قائل باشیم؛ اگر این افراد را از نظر علمی معرفی کنیم، دیگران نیز تشویق می‌شوند، تا در این زمینه ورود پیدا کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: هر اندازه بتوانیم بیشتر عالمان را معرفی کرده و ارزش آنها را در جامعه بیان کنیم، مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند و دیگران نیز به دنبال این امر می‌روند که مانند آنها موجب پیشرفت جامعه خویش باشند.

او با اشاره به علت گمنامی عالمانی مانند ملاعبدالله بهابادی یزدی گفت: نپرداختن به شخصیت آنها سبب گمنامی‌شان شده بنابراین امیدواریم بتوانیم توجه بیشتری به علما داشته باشیم.

مسعودی خمینی با بیان اینکه افرادی مانند ملاعبدالله بهابادی یزدی فراوان هستند که باید معرفی شوند عنوان داشت: به عنوان مثال افرادی مانند شیخ بهایی بارها معرفی شده ولی ملاعبدالله بهابادی یزدی را کمتر کسی در میان قشر جوان می‌شناسد.

این استاد حوزه علمیه افزود: شرایط زمانی سبب گمنامی آنها نشده بلکه گمنامی آنها به این علت بوده که به آنها توجه نکرده‌ایم بنابراین برگزاری بزرگداشت برای اشخاصی همچون علامه بهابادی، یکی از وظایف امروز ماست.

ویژه نامه ها

ویژه نامه 1 ویژه نامه 2  معرفی آثار  معرفی آثار(انگلیسی)
ویژه نامه (عربی) حکیم بهابادی در یک نگاه (فارسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (انگلیسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (ترکی)
TPL_BACKTOTOP