اهم مطالب آقای اقبال فرماندار شهرستان بهاباد در جلسه سیاستگذاری کنگره علامه بهابادی در فرمانداری بهاباد – مورخه یکشنبه 3/5/1395

آقای اقبال در آغاز سخن ضمن خوش آمدگویی به حضار و میهمانان و تشکر از فعالیتهای انجام شده طی این مدت ، اظهار داشتند:

بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان یزد ، ایشان نام دیگری برای استان یزد انتخاب کردند و در کنار دارالعباده ، فرمودند یزد دارالعلم است و برای شاهد مطلبشان یکی از علمای بزرگ بنام ملا عبداله بهابادی را از این دیار شهیدپرور و عالم پرور و حکیم پرور معرفی نمودند. اگرچه قبل از آنهم توسط برخی عزیزان برای بررسی تاریخ زندگی و خدمات این عالم بزرگوارکارهایی انجام شده بود؛ اما در حقیقت این سخن مقام معظم رهبری مانند همه سخنان و رهنمودهای دیگر ایشان برای ما یک انگیزه ای شد تا بیشتر روی این مسئله کار کنیم و بعد هم موضوع به جهتی هدایت شد که خدمت عزیزانمان برسیم و این کار شروع شد. قریب به یکسال است که این کار شروع شده و بحمداله به جاهای خوبی هم رسیده است. لذا خواستیم آقایان تشریف بیاورند تا در خدمتشان باشیم.

مجدداً خیر مقدم میگویم خدمت حاج آقا هروی که لطف کردند و تشریف آوردند به بهاباد و ما از نزدیک چهره معنوی ایشان را زیارت کردیم. اگر چه درجریان مطالب ایشان و زحمات ایشان بودیم.همچنین جناب آقای دکتر عبدی پور که از همان ابتدا در خدمتشان بودیم.

ما از روز اول هم گفتیم که علاقه نداریم که مطلب را در بوق و کرنا بکنیم و فقط گزارش کار بدهیم تا زمانیکه کار بطور اساسی و زیربنایی دربیاید و ماندگار شود لذا باید دقت در کار بشه،مستند و متقن باشه و در حال حاضر بنای ما همین است. منتهی قراردادی را که با عزیزان بسته بودیم یکساله بوده و تمام شده و برخی کارها همچنان مانده ولذا شورای سیاستگذاری که از روز اول در خدمت عزیزان بودیم باید تصمیم بگیرند که کار ادامه پیدا کند و یا خیرو قطعاً نظر همه ما اینستکه کار ادامه پیدا کند و به جاهای خوبی برسد.

اگر عزیزان حضارهم مطلبی و نقطه مبهمی در این خصوص دارند؛ مطرح بفرمایند تا آقایان پاسخ دهند و انشاءاله این جلسه ، یک جلسه پرثمر و نتیجه بخش باشد.

بخش دوم سخنان آقای فرماندار:

در حال حاضر ما خوراک برای کنگره نداریم. دوستان تازه 3کتاب پیدا کردند و زحمت میکشند در حال اصلاح و غلط گیری آن هستند. ما الآن هیچ اصراری روی کلمه کنگره نداریم فعلاً ما کنگره ای نداریم ، میخواهیم خود ملا عبداله را پیدا کنیم. در واقع ملا عبداله برای ما گمه؛ همانطور که حاج آقا فرمودند. حالا فرض کنید که یکی دو روز هم کنگره ای گذاشتیم و حضرت آیت اله مکارم شیرازی هم آمدند و صحبت کردند و مقام معظم رهبری هم پیام دادند؛ بعد از آن، قضیه تمام میشود و میرود پی کارش و برای آیندگان هم چیزی نمی ماند. ده سال پیش کنگره ای بوده و مقام معظم رهبری هم پیامی داده اند.

ما میخواهیم کتابهای ملا عبداله را پیدا کنیم ، همانطور که گفته شد کتابخانه سلیمانیه که در ترکیه است، همین بغداد و احیاناً اگر لازم شد در لبنان. لذا ما فعلاً بحثمان در این است که میخواهیم ملا عبداله را پیدا کنیم و بیشتر هدفمان همین مطلب است. برخی بزرگان مثلاً علامه مجلسی ، اگر کنگره اش هم برگزار نشود؛ ولی آثارو کتابهایش در دسترس همه است و استفاده میشود.

همین ارشادالاذهان که دوستان پیدا کرده اند و در حال کار کردن بر روی آن هستند، باید به فارسی ترجمه شود تا فارسی زبانان هم بفهمند زیرا تماماً به زبان عربی است. فعلاً باید اینچنین کارهایی انجام شود.مثلاً دوستان فقط یک سفر یک هفته ای به عراق داشتند و زحمت کشیدند. هنوز خیلی باید گشت و بررسی کرد. در نتیجه درسالجاری به برگزاری کنگره نخواهیم رسید. زیرا هنوز زود است و در سال آینده هم معلوم نیست ، حتی اگربنده هم نبودم این جمع باید که کار را ادامه بدهند. اینطور نیست که فرضاً ما برویم تهران و یک هتل در تهران بگیریم و کنگره را برگزار کنیم . برای برگزاری کنگره باید از وزارت ارشاد مجوز گرفت مخصوصاً اگر بخواهیم بین المللی باشد. حتی استاندار یزد و یا مدیر کل ارشاد یزد ملا عبداله را نمی شناسند. مگر اینکه ما اطلاعات و مطالبی داشته باشیم و برویم به آقایان ارائه بدهیم ،آنها مطلب میخواهند. مع الوصف خودمان هنوزچیز زیادی در دستمان نیست. لذا اعتقادم اینست که خلاصه پانصد سال برای ملا عبداله کاری نشده ، اجازه بدهیم این چندسال کاربشه ؛ انشاءاله کتابها و مطالب آماده و چاپ بشه تا بتوانیم عرضه کنیم و بعد برویم در فکر برگزاری کنگره باشیم ، چون اگر الآن وارد بحث کنگره شویم اصل کار تحت الشعاع قرار میگیرد. به بوق و کرنا کردن و پخش از تلویزیون طی یکی دو روز، مشکل ملاعبداله حل نمیشود فلذا باید یک مقداری صبر کرد تا کارها انجام شود. در این راه دو مرحله وجود دارد؛ مرحله اول تحقیقات و به اصطلاح خوراک و مرحله بعد برگزاری کنگره ممکن دوستان سفری هم به ترکیه داشته باشند و آنجا هم چند کتاب پیدا کردند کما اینکه طی مدت اخیرهم چهار کتاب خوب پیدا شده و دارد آماده میشود.

هدف اصلی ما انشاءاله باید خلوص نیت داشته باشد وگرنه حتی اگر یک میلیارد هم خرج کنیم ؛ میشود هباءً منثورا.

همین ملا عبداله در شدت فقر و فلاکت درس خوانده ؛ رسیده به این مقام که ما بعداز پانصد سال میخواهیم برایش کنگره برگزار کنیم که ناشی از خلوص نیت ایشان است.

در این جلسه دکتر عبدی پور بعنوان مدیر علمی کنگره گزارشی در خصوص وضعیت حال حاضر کنگره و فعالیتهای متنوع صورت گرفته ارائه نمودند و سپس حجت الاسلام والمسلمین هروی گزارش مبسوطی از سفرهای مسئولین کنگره بصورت جمعی و انفرادی به سمع حضار رساندند و در پایان مجدداً دکتر عبدی پور مشکلات و برنامه های آتی دبیرخانه را بصورت شفاف و فهرست وار ارائه نمودند که مورد توجه و استقبال اعضاء شورای سیاستگذاری قرار گرفت.

ویژه نامه ها

ویژه نامه 1 ویژه نامه 2  معرفی آثار  معرفی آثار(انگلیسی)
ویژه نامه (عربی) حکیم بهابادی در یک نگاه (فارسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (انگلیسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (ترکی)
TPL_BACKTOTOP