بنا به رسم همایش ها و کنگره های ملی و بین المللی هر از چند گاهی و در طی مراحل افتتاح دبیرخانه تا برگزاری کنگره، گزارش هایی پیرامون کارهای انجام گرفته، فعالیت های در دست انجام و اقدامات آتی کنگره به استحضار عموم می رسد. 

در طی چند هفته اخیر سایت های خبری و خبرگزاری ها و برخی رسانه های مکتوب، مصاحبه هایی را با دبیر علمی محترم کنگره انجام و خبر آن را منتشر نمودند. پیرو آن مصاحبه ها دبیرخانه کنگره اقداماتی را در طی فاصله زمانی آن مصاحبه ها تاکنون انجام داده که ضمن تشریح تصمیمات آتی به استحضار مخاطبین گرامی و کاربران سایت می رسد:

 - سفارش مقاله به محققان و نویسندگان

یکی از برنامه های عمومی کنگره ها و همایش ها"چاپ مقالات رسیده به دبیرخانه کنگره" است. متناسب با موضوع همایش و میزان مشارکت نویسندگان، حجم و تعداد مجلدات مقالات متفاوت خواهد بود. اما از آنجایی که معمولا اغلب مقالات ارسالی، کمترواجد نظریه پردازی دقیق و علمی است و جز مطالب گفته شده در منابع چیز خاصی را بر تولیدات کنگره و محتویات نوین پیرامون شخصیتی که بزرگداشت وی و تبیین اندیشه ها و افکار و احوالش مد نظر است، ارائه نمی دهد؛ از این رو دبیرخانه کنگره علاوه بر برنامه ریزی پیرامون چاپ مقالاتی که به کنگره خواهد رسید، یک مجلد از مجموعه مقالات کنگره را به متخصصان عرصه حکمت، فلسفه، تراجم نگاری، منطق، صفویه شناسی و... اختصاص داده و قرار داد سفارش نگارش مقاله توسط سی شخصیت و نویسنده حوزوی دانشگاهی تدارک دیده شده تا این مجلد از مجموعه مقالات کنگره حاوی نظرات بدیع و جالب پیرامون زندگی علمی، سیاسی و اجتماعی ملا عبدالله صاحب حاشیه بوده و عرصه های نوین و دریچه های جدیدی از احوال و افکار وی را بر روی علاقمندان بگشاید. شایان ذکر است بنابر رأی کمیته علمی کنگره، موضوعات به صورت هدفمند به متخصصان واگذار شده تا هم از موازی کاری احتراز شده و هم از بهره تخصصی هر متخصص در حیطه های علمی و پژوهشی وی بهتر استفاده شود.

  - مصاحبه و گفتگو

از اقدامات و برنامه های دیگر دبیرخانه کنگره که بخشی از آن به انجام رسیده، مصاحبه و گفتگو با صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی اعم از مراجع تقلید، فیلسوفان و منطق دانان شهیر معاصر،اعضای مخترم جامع مدرسین، فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی و شخصیت ها و مسئولین علمی، فرهنگی کشوری.می باشد که حاصل این گفتگوها هم در سایت رسمی کنگره استفاده می شود و هم در ویژه نامه همایش و نیز رسانه های مکتوب مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. چنانکه ممکن است تمام مصاحبه ها به صورت یک مجلد کتاب ارزنده به صورت یکجا در روز برگزاری کنگره رونمایی شود.

 - تهیه ویژه نامه

ویژه نامه از ملزومات رایج و ضروری هر کنگره و همایش است. دبیرخانه بزرگداشت علامه آخوند ملا عبدالله یزدی نیز در حال تدارک ویژه نامه شماره یک این کنگره بوده که از سه بخش خبر و گزارش؛ مصاحبه و گفتگو؛ و نهایتا چند مقاله عمومی تشکیل شده ضمن آنکه اسناد و تصاویری نیز در این ویژه نامه گنجانده شده است. همچنین هفته نامه "افق حوزه"که رسانه مکتوب رسمی حوزه های علمیه است و در شمارگان وسیع در داخل کشور توزیع شده و برای برخی شخصیت ها و نیز مشترکان خارجی ارسال می گردد، ویژه نامه ای را به یاد و نام مرحوم یزدی با مشارکت دبیرخانه کنگره در دست تهیه و تدوین دارد و احتمالا در شهریور ماه شاهد انتشار این ویژه نامه خواهیم بود.

 - مستند زندگی ملا عبدالله

رسانه های صوتی-تصویری در عصر کنونی خواهندگان بیشتری نسبت به رسانه های مکتوب دارا می باشد. دبیرخانه کنگره از این جهت و همچنین به سبب تنوع در تولید محتواهای نوین و بهره وری از ابزار کارآمد، کلیپ و فیلم کوتاه زندگی علمی و اجتماعی ملا عبدالله را به متخصصان اهل فن واگذار کرده تا پس از ساخت علاوه بر نمایش در کنگره، مورد استفاده در صدا و سیما قرار گیرد. چنانکه فرمت های مختلف آن برای استفاده در گوشی های همراه و رایانه های شخصی نیز تهیه خواهد شد.

 - نگارش کتاب

بر اساس پیشنهاد دبیر علمی کنگره،  , و تصویب شورای سیاست گذاری علاوه بر مجموعه مقالات، مصاحبه ها و ویژه نامه ها، چند جلد کتاب پیرامون ملا عبدالله بهابادی تا زمان برگزاری کنگره نوشته شده و در آن زمان مورد رونمایی قرار خواهد گرفت. شناختنامه علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی، زندگی نامه علمی و اخلاقی ایشان و نیز اندیشه و زمانه سیاسی عصر وی سه اثر در همین رابطه می باشد.

 - نرم افزار "الحاشیه"

بنا به اهمیت وافر و جایگاه ارجمند کتاب الحاشیه در میان آثار منطقی 500 سال اخیر، نرم افزاری در همین رابطه که مشتمل بر متن و شروح این کتاب به ضمیمه چندین اثر مشهور دیگر منطقی فلسفی است به علاوه محتویات و منشورات کنگره در دست تهیه است.

 - سایت کنگره

پایگاه خبری، اطلاع رسانی کنگره علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی به صورت چند زبانه ضمن ارائه:مصاحبه ها، اخبار و گزارش های مرتبط با کنگره، نسبت به ارائه محتویات جدید و منابع محتوی شرح حال ملا عبدالله یزدی آماده همکاری با صاحب نظران و مشورت دادن در زمینه گزینش موضوع مقاله و ارائه منابع و مصادر خواهد بود.

سخن پایانی

در انتها ضمن تشکر از تمامی عزیزانی که ما را تا بدین جای کار همراهی و یاری نموده اند، اعلام می شود که علاوه بر مطالب فوق، اقدامات دیگری چون تصمیم بر چاپ تمبر یادبود علامه ملا عبدالله بهابادی، نامگذاری برخی مکان های علمی تحقیقاتی به اسم ملا عبدالله، ارسال فراخوان کنگره به نهادهای علمی و پژوهشی کشور، رایزنی با نهادهای حوزوی و دانشگاهی در مسیر برگزاری فاخر کنگره، برگزاری پیش نشست و نشست های مقدماتی کنگره، زمان بندی برگزاری کنگره و دعوت از شخصیت ها و صاحب نظران داخلی و خارجی از دیگر برنامه های دبیرخانه می باشد. امید است مخاطبان گرامی ما را از پیشنهادها و نقطه نظرات خود بی بهره نگذارند.

با تشکر

دبیرخانه کنگره علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی

ویژه نامه ها

ویژه نامه 1 ویژه نامه 2  معرفی آثار  معرفی آثار(انگلیسی)
ویژه نامه (عربی) حکیم بهابادی در یک نگاه (فارسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (انگلیسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (ترکی)
TPL_BACKTOTOP