توجه خاندان آیت الله العظمی خامنه‌ای به آثار و شخصیت علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی

 آیت الله سیدمحمد خامنه‌ای (۱۲۹۳ نجف/شعبان ۱۳۵۳ق نجف) معروف به پیغمبر (عموي رهبر معظم انقلاب)، فرزند سيد حسين تفرشي از علماي مجاهد عصر خود در ايران و آذربايجان است. ایشان از شاگردان آخوند خراسانی صاحب کفایه، شریعت اصفهانی و دیگر بزرگان نجف بود و به‌شمار می‌رفت و فردی آگاه به مسائل زمان بوده، از رجال طرف‌دار مشروطه محسوب می‌گردید.

ایشان رابطه مستحكمي با آخوند خراسانی داشت و در مبارزات مشروطه‌خواهي طرفدار طيف خراساني بود. پس از رحلت آخوند خراسانی، از خواص اصحاب و از ملازمين نزديك آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی بود. ایشان چندين سال در تهران و تبريز سكونت داشت و در مدت اقامتش در تبريز در نهضت مشروطه مشاركت كرده و به همراه شوهر خواهرش، شهيد شيخ محمد خياباني، در اين نهضت مواضع شجاعانه و دليرانه‌اي داشت. خياباني در آن مقطع زماني رهبري نهضت مشروطه را در تبريز به عهده داشت. سیدمحمد بعدها به نجف بازگشت و در سال 1353ق رحلت نموده، در وادي السلام مدفون شد.

آیت الله سیدمحمد خامنه‌ای در زمره کتب وقفی خود به حسینیه شوشتری نجف، نسخه‌ای از آثار علامه بهابادی یزدی را نیز قرار داده است (نقبائ البشر، شیخ آقابزرگ تهرانی، ج۵، ص۱۹۳)

اندیشه سیاسی عموی رهبر معظم انقلاب در راستای حاکمیت قوانین الهی و تشکیل نظام اسلامی تحت اشرف مرجعیت تشیع بوده و وقف آثار علامه بهابادی یزدی توسط ایشان به منزله توجه ایشان به خدمات سیاسی، اجتماعی این عالم شیعی است که سال‌ها حکمرانی نجف اشرف را به‌عهده داشته است.

تمجید رهبرمعظم انقلاب از علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی

مقام معظم رهبری نیز در سفر خود به استان یزد در سال ۱۳۸۶و در جمع فضلا و روحانیون استان یزد درباره این شخصیت فرمودند: در علوم اسلامی، در تفسیر، در ریاضیات، در فقه، در حدیث، شخصیت‌های برجسته‌ای از این منطقه کویری- حاصل‌خیز نیروی انسانی- برخاسته‌اند. یزد را دارالعباده گفته‌اند؛ اما اگر یزد را دارالعلم هم بنامیم سخنی به گزافه نگفته‌ایم... مثلا فرض بفرمایید ملاعبدالله صاحب حاشیه، که مال همین بهاباد شماست استاد شیخ بهایی- معاصر با مقدس اردبیلی- استاد منطق و فلسفه و ریاضیات و صاحب مدارک؛ خیلی نکته اساسی‌ای است. صاحب مدارک می دانید در بین فقهای ما- فقهای متأخرین- جزو برجسته هاست.

استاد علوم عقلیِ صاحب مدارک، همین ملاعبدالله است و آن وقت نکته جالب که حالا الان یادم آمد در مورد زندگی ملاعبدالله عرض بکنم: این عالم دینی برخلاف آنچه که امروز ممکن است بعضی گوشه کنار تصور کنند در متن فعالیت‌های سیاسی قرار گرفت و قرار داشت.

ایشان معاصر شاه عباس بود. شاه طهماسب رفت عراق-نجف- زیارت کرد، اوضاع نجف را نابسامان دید، ملاعبدالله را گذاشت متولی آستان مقدس حضرت امیرالمومنین (علیه الصلوه والسلام). وآن وقت وضع آن‌جور بود که آن کسی که رئیس و خزانه‌دار آستان امیرالمومنین بود رئیس نجف هم بود. ملاعبدالله صاحب حاشیه حاکم نجف- شاید این را اکثرا ندانید- و جالب این است که حکومت در خانواده ملاعبدالله سال‌های متمادی ماند. تا زمان جعفر کاشف الغطاء و بعد از ایشان خاندان ملالی (ملاها)حکومت می‌کردند. 

ویژه نامه ها

ویژه نامه 1 ویژه نامه 2  معرفی آثار  معرفی آثار(انگلیسی)
ویژه نامه (عربی) حکیم بهابادی در یک نگاه (فارسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (انگلیسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (ترکی)
TPL_BACKTOTOP