اعضای شورای سیاست­گذاری کنگرۀ بین ­المللی علامه ملاعبدالله بهابادی، طی جلسه ­ای با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، به تبادل نظر پرداختند.

در ابتدای جلسه، نمایندۀ مردم بهاباد در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه محترم و فرماندار محترم بهاباد و نیز آیت­ الله هروی نکات مهمی را دربارۀ شخصیت علامۀ بهابادی و جایگاه ایشان در میان اندیشمندان قرن دهم بیان کردند.

در ادامه جناب آقای دکتر عبدی‌پور دبیرعلمی کنگره ضمن تبیین اهداف و ضرورت بزرگداشت حکیم بهابادی، برگزاری نکوداشت اندیشمندان تمدن­ساز مانند علامه ملاعبداله بهابادی یزدی را موجب هم‌گرایی و هم‌افزایی حوزه‌های علمیه و دانشگاه های عراق و ایران، و اندیشمندان جهان اسلام دانست. وی با اشاره به بین­المللی­بودن کنگره علامه بهابادی یزدی و اهمیت برگزاری کنگره، از ریاست کمیسیون و اعضای محترم کمیسیون خواستار مساعدت در موارد شد:

  1. تخصیص اعتبار از سوی کمسیون فرهنگی و کمسیون تلفیق مجلس جهت برنامه­های کنگرۀ علامه بهابادی یزدی
  2. مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تأمین کاغذ، چاپ و نشر آثار علامه و تأسیس و ساخت مؤسسه علمی فرهنگی به­نام علامه و نیز ثبت کتاب حاشیۀ علامه در یونسکو
  3. ثبت روز منطق و بزرگداشت علامه در تقویم ملی ـ تعیین جایزه منطق
  4. تولید فیلم داستانی و مستند حکیم بهابادی از سوی سازمان صدا و سیما
  5. همکاری علمی و اجرایی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در برگزاری همایش­های علامه در ایران و عراق
  6. ساخت و ایجاد موزه پیرامون آثار علامه و ایجاد یک مجموعه گردشگری فرهنگی در کنار مقبره منصوب به علامۀ بهابادی از سوی وزارت میراث و گردشگری
  7. معرفی جایگاه علامۀ بهابادی در علوم معقول به مؤسسات و شخصیت های بین­المللی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات

در ادامه حضرت حجت­الاسلام تقوی عضو محترم کمیسیون فرهنگی و رئیس سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نکات زیر را به در قالب توصیه بیان داشت:

  1. در برگزاری کنگره عجله نداشته باشید تا از نظر محتوا و احیای آثار به نقطه مطلوبی برسید.
  2. در کمیسیون تلفیق و در لایحه بودجه ردیف خاصی برای تأمین اعتبار کنگره اختصاص یابد.
  3. شایسته است حوزه‌های علمیه و آیت­الله اعرافی سهمی مهم و نقش برجسته‌ای داشته باشند.
  4. دانشگاه‌ها و وزارت علوم از نظر علمی و پژوهشی و تأمین اعتبار مساعدت نمایند.
  5. دربارۀ اندیشه سیاسی و حکمرانی حکیمانه علامه باید کار شود، اینکه مناسباتش چگونه بوده، با حکام صفوی چه نوع رابطه‌ای داشته و...
  6. ریاست محترم کمیسیون فرهنگی، نامه­های رسمی به کمیسیون تلفیق و وزارتخانه­های مرتبط بنویسند.

در ادامه جناب آقای منتظری نماینده محترم گرگان نیز اظهار داشت: مهم‌ترین پشتوانه فکری و فرهنگی هر منطقه عالمان و مفاخر آن جامعه هستند. حضرت آیت الله جوادی آملی می‌فرمایند: ما با وجود این گنجینه‌های عظیم چرا احساس فقر می‌کنیم. جامعه­ای که مفاخر خود را نشناسد، مانند طفل پرورشگاهی است که هویت و حسب و نسب ندارد. وی در ادامه توصیه­هایی بدین شرح مطرح کرد:

  1. یک پویش مردمی برای نکوداشت این شخصیت راه­اندازی شود تا مردم توجیه شوند و مشارکت نمایند.
  2. با نخبگان بهاباد و استان جلساتی برگزار شود تا آنان نیز همراهی و همکاری نمایند و یک بانک اطلاعاتی از نخبگان استان یزد در این زمینه تهیه شود. در فضای مجازی هم می­توانید یک گروهی ایجاد نمایید.
  3. با معاونت پژوهشی وزیر علوم برای همکاری دانشگاه­­ها مذاکره و همکاری نمایید.
  4. با انجمن مفاخر و مشاهیر وزارت ارشاد جلسه‌ای داشته باشید.

در ادامه حجت­ الاسلام آقا­تهرانی ضمن عرض خیر مقدم و تشکر از اعضای دبیرخانه، برگزاری کنگرۀ علامه بهابادی را حرکت مبارکی دانست و برای برگزار کنندگان آرزوی موفقیت نمود و ابراز داشت ما هم به­سهم خود از هیچ کوشش و حمایتی دریغ نخواهیم ورزید. سپس درخواست‌ها و اقدامات قابل پیگیری از طرف کمیسیون را به شرح زیر تبیین کردند: الف) چند نامه‌ رسمی از طرف کمیسیون فرهنگی به کمیسیون تلفیق، وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم تحقیقات و فناوری و حضرت آیت ­الله اعرافی رئیس محترم حوزه‌های علمیه سراسر کشور و سایر ارگان­های مورد نظر جهت حمایت و همکاری نوشته و ارسال گردد. ب) ردیف بودجه خاصی در کمیسیون تلفیق و در لایحه بودجه جهت احیای آثار و برگزاری کنگرۀ علامه ملاعبدالله بهابادی اختصاص یابد. ج) برای احداث مجموعه علمی، فرهنگی علامه، به وزارت میراث فرهنگی نامه نوشته شود. د) به ­منظور نام­گذاری روز ششم شهریور به ­نام روز منطق و بزرگداشت علامه ملا­عبدالله بهابادی و نیز اختصاص جایزه منطق به­ نام علامه و سایر حمایت­ ها مانند تهیۀ کاغذ برای چاپ کتب و بروشورها با وزیر ارشاد صحبت و مکاتبه خواهد شد.

ویژه نامه ها

ویژه نامه 1 ویژه نامه 2  معرفی آثار  معرفی آثار(انگلیسی)
ویژه نامه (عربی) حکیم بهابادی در یک نگاه (فارسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (انگلیسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (ترکی)
TPL_BACKTOTOP