ایشان خدمات علما و شخصیت های بزرگی همچون مرحوم ملا عبدالله یزدی را که به اسلام و تشیع عرضه نمودند کم نظیر دانسته و همچنین الگوی پذیری حوزه های علمیه را از این شخصیت ها ، مهم و اساسی شمردند.

ایشان در بیان این موضوع فرمودند که حوزه های علمیه نیاز به الگوهای روحی ومعنوی دارند و باید تأثیر این شخصیت ها در حوزه ها نمود داشته باشد . فهم تاریخ ، دقت در زندگانی علمی و عملی ایشان مسلماً در پیشبرد علم و معرفت کنونی نقش مهم و بسزایی خواهد گذاشت . طبیعتاً ما نیاز داریم طلبه های ما درس بخوانند اما پرداختن به جنبه های معرفتی و روحی در این امر لازم و ضروری است و این مقدور نیست مگر با شناساندن شخصیت های بزرگی که در خدمت علم بودند و مخصوصاً چهره هایی مثل ملا عبدالله یزدی که علوم اسلامی را از جهات معرفتی و معنوی جمع آوری کرده و صاحب کرامتی نیز بود ه اند و این نکته قابل توجهی است که خیلی در تربیت معنوی افراد مؤثر خواهد بود.

آیت الله مروارید افزودند : پرداختن به جهات تعلیم و تربیتی بسیار اهمیت دارد و البته که تحقیقات در جای خود محفوظ است و در این کار اروپائی ها نیز حتی در برخی تحقیقات از ما هم پیشی گرفته اند و آنها با دید دیگری به این موضوعات می نگرند. البته از نگاه و دید ما می تواند در ارتقای علمی و معنویمان و روحیه طلاب بسیار تأثیر گذار باشد. اما در واقع برای حفظ شرایط موجود در حوزه های علمیه ، احیای آثار علما و بزرگان وانتقال افکار ایشان یک ضرورت و هدف والایی است.

در پایان ایشان خطاب به برگزار کنندگان کنگره بیان کردند که کار شما کار مقدس و مهم و در واقع قرب الی ا... است . در حقیقت صاحب اصلی حوزه ها حضرت ولی عصر عجل ا... تعالی فرجه الشریف است و تاریخ پر از نور و برکت اهل بیت علیهم السلام در زندگی ما مؤثر و انسان ساز است و در یک مرحله پایین تر هم تاریخ علما و فقها هم به این صورت است و فایده الگویی مؤثر و قابل استفاده دارد.

ویژه نامه ها

ویژه نامه 1 ویژه نامه 2  معرفی آثار  معرفی آثار(انگلیسی)
ویژه نامه (عربی) حکیم بهابادی در یک نگاه (فارسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (انگلیسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (ترکی)
TPL_BACKTOTOP