حسن عبدی‌پور دبیر علمی کنگره علامه بهابادی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ضمن اشاره به شخصیت و جایگاه علمی و اجتماعی علامه بهابادی، به معرفی آثار علمی این عالم بزرگ شیعی پرداخت و گزارشی از اقدامات کنگره را ارائه کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام روستا آزاد ضمن اشاره به ناشناخته بودن علامه بهابادی برای اکثر طلاب و فضلای حوزه، بر ضرورت معرفی مفاخر شیعه و نیز عالمان اثرگذار در تاریخ تشیع تأکید کرد و گفت: مسئولیت تولیت آستان مقدس امام علی (ع) توسط علامه بهابادی و اولاد ایشان امری بسیار مهم و نشان‌دهنده جایگاه علمی و اجتماعی این عالم بزرگ و منسوبین ایشان در حوزه ترویج مکتب تشیع در منطقه عراق و ایران است.

وی در ادامه صحبت‌های خود تثبیت و تقویت تشیع در عصر علامه بهابادی را یکی از سخت‌ترین فعالیت‌ها و رسالت‌های عالمان زمان‌شناس و دوران صفویه را فرصت تاریخی برای ترویج عقاید تشیع امامیه در ایران دانست.

معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم جریان عالمان فعال در عرصه سیاست و اجتماع را به رهبری محقق کرکی و شاگردان او مانند علامه بهابادی و پس از او شیخ بهایی و صاحب معالم و عالمان جبل عامل را در تقویت مذهب تشیع مهم دانست و گفت: پرورش‌یافتگان مکتب صدرایی و ملاصدرا که هم شاگرد شیخ بهایی و هم شاگرد میرداماد به شمار می‌رفتند، به‌نوعی متأثر از اندیشه‌های فلسفی علامه بهابادی یزدی بودند.

روستاآزاد علامه بهابادی و عالمان بزرگ مکتب تشیع را کانون‌های تمدنی شیعه دانستند و بروز و ظهور این اندیشمندان را در ظرف حمایتی صفویه را از نقاط قوت دولت‌های صفوی به‌شمار آورد و ادامه داد: حمایت حکومت صفویه از حوزه‌ها و اماکن مقدسه شیعه موجب رشد و شکوفایی حوزه‌ها و تربیت طلاب و فضلای حوزوی شد.

در پایان او ضمن اعلام حمایت معاونت فرهنگی و تبلیغی از کنگره بین المللی علامه یزدی، تدوین و انتشار مقالات در حوزه اندیشه و سیره تبلیغی علامه بهابادی در مجله پژوهشنامه تبلیغ اسلامی و نیز برگزاری نشست نخبگان تبلیغی به‌منظور تبیین ابعاد علمی و عملی علامه در موضوعات فقهی، کلامی، فلسفه را زمینه‌های همکاری معاونت فرهنگی و تبلیغی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برشمرد.

ویژه نامه ها

ویژه نامه 1 ویژه نامه 2  معرفی آثار  معرفی آثار(انگلیسی)
ویژه نامه (عربی) حکیم بهابادی در یک نگاه (فارسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (انگلیسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (ترکی)
TPL_BACKTOTOP