در این جلسه که با طرح اهداف و زمینه های مشترک فعالیت های اجرایی برگزاری کنگره در دانشگاه کوفه و با حضور رئیس دانشگاه کوفه، رئیس دانشکده فقه و حقوق، معاون آموزشِ، اساتیدی از دانشکده های علوم و تربیت اسلامی و تاریخ در دفتر ریاست دانشگاه کوفه برگزار شد در ابتدا دکتر یاسر العکیلی با عرض خیر مقدم به هیئت اعزامی کنگره و جدیت و پیگیری های مستمر دبیرخانه در برپایی همایش تجلیل از علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی خاطر نشان کرد: از زمان ریاست اینجانب بر دانشگاه دو همایش در سال جاری و سال قبل برگزار کردیم که دستاوردهای خوبی برای طرفین به همراه داشت تعامل علمی با سایر دانشگاه های عراق و دانشگاه بصره نیز از اقداماتی است که می تواند به گسترش مشارکت در کنگره بیقزاید.
وی افزود: همکاری های علمی و تبادل اطلاعات و نظریات از اهداف این دانشگاه بوده و هست و در شناختن عالمان و احیای آثارشان و نیز تأثیری که در تحولات فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی امروز ما برجا گذاشته اند هیچ گونه تردیدی وجود ندارد و ما تلاش مان بر این است که با تجارب و تخصص هایی که در این دانشگاه داریم با دبیرخانه کنگره همکاری علمی و اجرایی داشته باشیم .
رئیس دانشگاه کوفه در پایان ضمن قدردانی از تلاشهای بی وقفه در برگزاری همایش آقای دکتر ستار جبر الأعرجی رئیس دانشکده فقه و قانون را از جمله افراد ذی صلاح و برجسته معرفی کرد که در شکل گیری کمیته ها و اجرای همایش  و تعامل با دانشگاه های عراق بسیار موفق عمل نموده اند .
دکتر یاسر العگیلی بر تشکیل کمیته ترجمه تأکید نمودند که ترجمه  ای بر اساس موازین دانشگاهی و بین المللی صورت بگیرد بسیار حائز اهمیت است.
وی همچنین پیگیری منابع تاریخی دوره عثمانی و مکاتباتی که در این زمینه با عتبات صورت گرفته را به کمیته ای واگذار کردند تا آن را بررسی کند.
تشکیل شورای سیاست گذاری همایش در دانشگاه کوفه
تشکیل کمیته های علمی و اجرایی یکی از اهداف سفر هیئت علمی دبیرخانه کنگره علامه و گفت و گو با دانشگاه کوفه بود که این موضوع طرح و در ادامه جلسه با حضور اعضای دو طرف در سالن جلسات معاون آموزشی دانشگاه کوفه تشکیل گردید.
در این جلسه موضوع تشکیل کمیته علمی، تعیین اسامی اعضاء و وظایف ایشان تشریح شد و در کمیته اجرایی نیز مقرر گردید جهت هماهنگی بین دبیرخانه و دانشگاه کوفه دو نفر رابط از ایران و عراق معرفی گردید.
دکتر ستار جبر الأعرجی رئیس دانشکده فقه و قانون دانشگاه کوفه تشکیل یک کمیته آماده سازی و مقدماتی برای ارائه پیشنهادات و همچنین برگزاری نشست های تخصصی و علمی به صورت حضوری و غیرحضوری برای تعیین موضوعات به صورت تفصیلی را در خواست کرد.
وی افزود: هماهنگ کردن کمیته علمی، فراخوان مقالات و پایان نامه ها از جمله فعالیت های این کمیته خواهد بود. مرحله بعد که باید به آن اشاره نمایم، راه اندازی کمیته های پشتیبانی و اداری برای تدارک امکانات و تجهیزات مورد نیاز و استمرار فعالیت کمیته آماده سازی است.
ستار جبر الأعرجی تصریح کرد: تشکیل شورای عالی سیاستگذاری به ریاست دانشگاه کوفه از دیگر موضوعاتی است که باید مورد نظر و توجه قرار گیرد. این شورا یا کمیته در واقع نقشه راه و استراتژی همایش را رصد و نقطه نظرهای آن قابل اجرا خواهد بود.
دکتر محسن عبود العبادی نیز تشکیل سایر کمیته های فرعی را منوط به درخواست و ضرورت کمیته مقدماتی و آماده سازی برشمرد  که بر سایر کمیته ها نظارت خواهد نمود.
از موارد دیگری که رئیس دانشکده فقه بدان اشاره نمود بین المللی بودن کنگره به معنای ارائه مقالات و پایان نامه ها از سوی دو طرف ایران و عراق و یا سایر کشورهاست. پس تألیف این مقالات و یا تحقیقات نیاز به درج در یک مجله بین المللی در ایران و یا عراق که شیوه و شروط چاپ به طور دقیق بررسی و موارد مالی وحقوقی آن به صورت قراردادی مکتوب گردد.
دکتر عمار عبودی نصاراستاد حوزه تاریخ دانشگاه کوفه  در مورد حضور ایرانی های صاحب مقاله و یا شخصیت های علمی دیگر در عراق و عراقی های صاحب مقاله که به ایران دعوت خواهند شد مطالبی را ایراد نمود که دکتر ستار جبر الأعرجی در تشریح این موضوع این مطلب را که در هر کنگره بین المللی سه مورد از اهمیت خاصی برخوردارست . اقامت ، هزینه های ایاب و ذهاب و ...
متأسفانه دانشگاه های عراق در بحث بودجه های مربوط به برگزاری همایش ها از حمایت مالی محروم هستند و این باید مورد بحث و گفت و گو قرار بگیرد . موضوع مشارکت و همکاری دانشگاه ها با عتبه علویه نیز می تواند با انعقاد جلسات و رایزنی ها قابل حل و فصل باشد .

ویژه نامه ها

ویژه نامه 1 ویژه نامه 2  معرفی آثار  معرفی آثار(انگلیسی)
ویژه نامه (عربی) حکیم بهابادی در یک نگاه (فارسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (انگلیسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (ترکی)
TPL_BACKTOTOP