دکتر شریف الروای مدیر حقوقی بیت الحکمه - تعامل فکری و فرهنگی و تبادل نظر با سایر کشورها جهت حفظ اصالت  تاریخی و تمدنی اسلامی ، از اولویت های بیت الحکمه دانستند و اظهتر داشتند که این خط مش   و از سوی وزارت علوم عراق مورد حمایت و پشتیبانی قرار گرفته است . دیدار از کتابخانه ، برگزاری کارگاه های آموزشی ،  نشست های عمومی و تخصصی و دیدار هیئت های علمی کشورهای مختلف بخشی از فعالیت های بیت الحکمه به شمار می رود .

ما نیز هرگونه همکاری علمی در زمینه ارتقاء فرهنگ و تمدن را با آغوش باز استقبال می کنیم .

در ادامه دکتر ربیعی مدیر روابط بین الملل بیت الحکمه با خوش آمد گویی به هئیت اعزامی کنگره علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی ، این شخصیت برجسته را این گونه توصیف کردند :

علامه ملا عبدالله بهابادی جزو آن دسته از عالمانی هستند که بسیاری از علوم و معارف را کسب کرده و صاحب آرا و اندیشه هایی است که بدون شک ابعاد علمی این شخصیت برای مراکز علمی پنهان مانده است و آن طور که باید در شأن و مقام ایشان باشد معرفی نشده اند . بسیاری از حوزویان او را تنها به جهت صاحب حاشیه بودن می شناسند اما از جریان های فکری و عقلانی ایشان که توانسته بود هم در سطح مدیریتی و هم در سطح استادی و شاگردی مهارت های ذاتی خویش را بروز نماید ، اطلاعات چندانی ندارند ایشان  خاطر نشان کردند:  کاری که در کنگره در حال انجام است قابل تقدیر و ماندگار است و ما به نوبه خود در احیای آثار این عالمان سهم خود را ادا خواهیم نمود .

دکتر ربیعی افزودند : تألیفات ایشان در علم منطق و کلام قابل تأمل و بازنگری و تحقیق است. ایشان در قرن دهم هجری می زیسته و از سوی پادشاهان صفوی اداره عتبه علوی نجف اشرف را عهده دار بوده اند  که در واقع حکمی فراتر از مدیریت عتبه بلکه شهر نجف و حومه آن بوده است .

مدیر امور  بین  الملل بیت الحکه یکی اهداف این کنگره علامه بهابادی را ، تبیین ابعاد مختلف این شخصیت برجسته و شناسایی زوایای تاریک و کمتر شناخته شده ایشان دانستند .

وی گفت بیت الحکمه با داشتن اساتید و فرهینختگانی در رشته های مختلف از جمله فلسفه و کلام و تاریخ و .... می تواند در برگزاری نشست های مقدماتی نسبت به شناساندن علامه بهابادی یزدی کمک شایانی به اجرای بهتراین همایش داشته باشد .  

در ادامه هیات کنگره علامه بهابادی با  دکتر محمد النجم مشرف مدیر گروه فلسفه نشست علمی برگزار کرد و دکتر عبدی پور  وآیت اله هروی ضمن تبیین شخصیت علمی علامه گزارشی از روند علمی و اجرایی دبیرخانه کنگره ارائه نمودند و با توجه به گروه های هشتگانه علمی و بخش احیای آثار تراث  خواستار همکاری همه جانبه بیت الحکمه شدند در این نشست دکتر النجم مشرف تبیین دیدگاه حکما و متکلمان اسلامی را یکی از مهم ترین وظایف بیت الحکمه دانست و خواهان ارسال کتب فلسفی و کلامی علامه  شدند ایشان بررسی اندیشه های علامه بهابادی را یک فرصت برای معرفی علمی این شخصیت دانستند و اظهار داشتند گروه فلسفه و کلام  مانند سایر گروه های علمی بیت الحکمه پس از مطالعه اثار علامه یزدی در خصوص تدوین مقالات ، برگزاری نشست های علمی و احیای آثار علامه با دبیرخانه کنگره همکاری  خواهد نمود

بیت الحکمه

مؤسسه ای علمی، فکری با استقلال مالی و اداری زیر نظر نخست وزیر عراق ،  با رویکردی پژوهشی و پژوهشی است و مأموریت آن رسیدگی به تاریخ عراق و تمدن عربی و اسلامی و به کارگیری آن برای بهره مندی از زمان  حال ، آینده و ایجاد رویکرد گفت و گوی بین فرهنگ ها و مذاهب به گونه ای که به فرهنگ صلح و ارزش های تساهل مذهبی و همزیستی بین افراد و گروه ها کمک کند از جمله ماموریت های بیت الحکمه نظارت و پیگیری علمی ، تحولات سیاسی و اقتصادی و تأثیرات آتی آنها بر عراق و جهان عرب و همچنین مطالعاتی که موجب تقویت حقوق بشر و آزادی های اساسی شهروندان و تحکیم ارزش های دموکراسی و جامعه مدنی می باشد و سپس تلاش می شود. دیدگاه ها و مطالعاتی را ارائه دهد که در خدمت فرآیند سیاست گذاری و تصمیم گیری باشد.

 

بیت الحکمه یا دارالحکمه کتابخانه و مرکز علمی دوران طلایی اسلامی در بغداد بوده که به مدت 5 قرن مرکز تجمع دانشمندان از سراسر جهان بود  تا این که در سال 1258 میلادی با یورش مغول و تخریب دارالحکمه به پایان رسید . بیت الحکمه جدید ىر سال 1995 ميلاىي با الهام از بیت الحکمه اصلی در بغداد ایجاد شد و از هشت گروه مطالعاتی تاریخی ، فلسفه ، ادیان و مذاهب ، اقتصادی ، اجتماعی ، حقوقی ، ترجمه و سیاسی تشکیل شده است.ب

 

بخش های مطالعات علمی

بیت الحکمه از بخشهای زیر تشکیل شده است:

گروه مطالعات تاریخی

گروه مطالعات فلسفی

گروه مطالعات دینی

گروه مطالعات اقتصادی

گروه مطالعات اجتماعی

گروه مطالعات حقوقی

گروه مطالعات زبانشناسی و ترجمه

گروه مطالعات سیاسی و استراتژیک

ویژه نامه ها

ویژه نامه 1 ویژه نامه 2  معرفی آثار  معرفی آثار(انگلیسی)
ویژه نامه (عربی) حکیم بهابادی در یک نگاه (فارسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (انگلیسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (ترکی)
TPL_BACKTOTOP