کنگره علامه ملأ عبدالله بهابادی یزدی جهت هم افزایی فکری و تبادل تجارب و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و استعدادهای سایر مراکز و پژوهشکده‌ها و مؤسسات دین پژوهشی برای دریافت پایان‌نامه‌های دانشگاهی و مقالات و برگزاری نشست‌های علمی، دیدارهایی در داخل و خارج کشور با محوریت علامه و شناساندن این نابغه و یگانه شخصیت دینی و سیاسی که منظومه شیعی به حق به ایشان مدیون بوده و بدون ذکر خدمات ایشان این منظومه ناقص خواهد ماند، انجام می‌دهد.

به همین منظور نیز هیأتی از کنگره ملاعبدالله بهابادی یزدی با محمدباقر خراسانی، مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی قم دیدار کردند. خراسانی در این دیدار با ابراز خرسندی از همت و تلاش کنگره برای بزرگداشت و احیای آثار این شخصیت برجسته بین المللی گفت: برگزاری کنگره‌ای در این سطح علمی که در حوزه بین‌الملل صورت می‌گیرد، نباید دستخوش تفکرات سطحی و نگاه شخصی شود و این نکته مهمی است.

وی افزود: ملأ عبدالله بهابادی یزدی شاخصه‌های شخصیتی بارز و قابل تأملی داشت که در آن مقطع زمانی هویدا بود و یکی از عوامل موفقیت او در همین خصوصیات و رفتارها خلاصه می‌شد. از جمله دلایلی که باعث شد شاه عباس صفوی در پیشرفت و ترقی تمدن شیعی موفق باشد، توجه به عالمانی همانند ملاعبدالله بهابادی یزدی بود. در تواریخ ثبت است که در آن دوران مرحوم کرکی به ایران آمد. شاه عباس همچنین توانست پای تعداد کثیری از شخصیت‌ها و علمای جبل عامل را به ایران باز کند و اگر این نگاه عقلانی در او نبود شاهد این همه خدمان در منظومه شیعه از علمای جبل عامل نبودیم.

خراسانی اضافه کرد: زمانی که از یک منظومه شیعی صحبت می‌کنیم در واقع در حال ارائه یک ویترین از عقاید و افکار معقول برای جهانیان هستیم که هر گونه خطا و اشتباه در آن می‌تواند غیر قابل برگشت و دارای خسارت‌های جبران ناپذیر برای شیعه باشد. پس در نتیجه برای در امان ماندن از این آسیب‌ها و آن هم برای شناساندن شخصیتی با این اهمیت که هم جنبه عالمیت وی و هم جنبه عقلانیت حکومتی ایشان مورد احراز جمیع اطراف است، ضروری است تا برگزاری کنگره‌ای علمی در شأن و منزلت این شخصیت، زندگی و افکارش به همگان معرفی شود. ما تمام همت خود را در مجمع عالی حکمت اسلامی به کار می‌بندیم تا علاوه بر بهره گیری از محققان و اصحاب قلم و اندیشه در رشته‌های فلسفه و کلام و اندیشه سیاسی در تبیین اندیشه‌های این عالم وارسته، نشست‌های تخصصی و علمی نیز برگزار کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که مکاتبه‌ای از سوی دبیرخانه کنگره صورت گیرد و ضمن قید مطالبات، اطلاعات مربوط به آثار علامه نیز در اختیار مجمع قرار گیرد تا بعد از مطرح شدن در شورا و تصویب آن، کارگروه‌های علمی به صورت جدی در برگزاری نشست‌های علمی وارد شده و به غنای کنگره بیفزایند. مجمع هر گونه پیشنهادی را که بتواند به کیفیت برگزاری این نشست و حتی کنگره بیفزاید، در اولویت کار خود قرار می‌دهد و ما برای تقویت هویت نیاز به معرفی شخصیت‌های چون علامه ملأ عبدالله بهابادی یزدی داریم.

ویژه نامه ها

ویژه نامه 1 ویژه نامه 2  معرفی آثار  معرفی آثار(انگلیسی)
ویژه نامه (عربی) حکیم بهابادی در یک نگاه (فارسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (انگلیسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (ترکی)
TPL_BACKTOTOP