ملا عبدالله بهابادی یزدی به عنوان یک شخصیت کًنش گرای مرزی است و این بدان معناست که دیگر نمی توان ایشان را محدود به یک زمان و مکان مشخص کرد بلکه تأثیر گذاری ایشان در دانشگاه و حوزه بسیار زیاد بوده و قابلیت انتقال و سیالی دارد .

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد امامی سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی  در دیدار اعضای  علمی  کنگره علامه بهابادی یزدی  را یکی از مفاخر جهان تشیع و حوزهای علمیه  دانستند

ایشان ملا عبدالله بهابادی یزدی را از عالمان صاحب علم ، تفکر و جامع العلوم دانسته و پاره ای از صفات مانند عالم ، منطقی ، فیلسوف و متکلم را به ایشان نسبت دادند

ایشان در خصوص همکاری و مشارکت دانشگاه با دبیرخانه کنگره -اولین گام را حمایت از رساله ها و پایان نامه های ارشد و دکتری بر شمرده و از دبیرخانه کنگره خواستار آن دسته از محورهای فراخوان مقالات شدند که تاکنون روی آن ها کار تحقیقی نشده است .

دکتر امامی یادآور شدند که ما در دانشگاه رضوی آن دسته از موضوعات که تا به حال تحقیق نشده را ملاک کار خود قرار می دهیم و قطعاً می تواند مسیر و جهت حرکتی مناسبی برای ما فراهم سازد .

ایشان اضافه کردند : ما می توانیم دانشجویان را به مسیرهای مهم هدایت کنیم و این جزو سیاست های دانشگاه رضوی است .

سرپرست دانشگاه علوم اسلامی  خاطر نشان کردند : در حوزه تصحیح انتقادی نسخ خطی ، در صورتی که نسخ خطی غیر مطبوعه یا مطبوعه چاپ افست شده و نیاز به تصحیح انتقادی داشته باشند و یا تعلیقه نیز باشند با معرفی آن ها به ما می توان آن ها را تصحیح انتقادی و سخت چاپ نشده ها را به اساتید پیشنهاد کنیم و در صورت تعدد نسخه ها نیز برای مصحّح بسیار راحت تر خواهد بود .

در ادامه ایشان آراء ، اندیشه ها و ابتکارهای علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی را جزو کارهایی دانست که می شود روی آن کار کرد و یا در صورتی که قابلیت طرح شدن داشته باشد به زبان روز در آورد تا مخاطب آن ها را بهتر درک و فهم نماید . البته علامه دارای بیان نو بوده که برای نسل جدید قابل عرضه باشد اگر آن ها را به ما پیشنهاد دهید در تحصیلات تکمیلی دانشگاه هم برای دانشجویان و هم برای اساتید پیشنهاد می گردد تا در این حوزه نیز گامی برداشته شود. این هم یک زمینه دیگری است که می توان در آن به کار ارزشمند احیای شخصیت برجسته ای مبادرت کنیم .

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ به برخی از مطالب مطرح شده در جلسه پرداخته شد و تبادل دیدگاه ها و نظرات در خصوص نگارش پایان نامه ها و دسترسی به منابع جهت تحقیق و پژوهش صورت گرفت.  و تاکید شد که در دیدگاه های کلامی ملا عبدالله بهابادی یزدی کار کمتری انجام شده چون همه ایشان را منطقی می دانند و کمتر دیدگاه های کلامی ایشان تحقیق و بررسی شده است و جای خلأ احساس می شود یا در قسمتی از این بحث موضوع پاسخ به شبهات مطرح شد که آیا از آثار ایشان می توان به منابعی دست پیدا کرد که بتواند  زمینه پاسخگویی به سؤالات رایج و شبهات امروز باشد . در جای دیگر بحث به موضوع کًنش گران مرزی در مسائل اجتماعی و سیاسی که یک اصطلاح بین المللی است پرداخته شد و ملا عبدالله بهابادی یزدی به عنوان یک شخصیت کًنش گرای مرزی معرفی شدند و این بدان معناست که دیگر نمی توان ایشان را محدود به یک زمان و مکان مشخص کرد بلکه تأثیر گذاری ایشان در دانشگاه و حوزه بسیار زیاد بوده و قابلیت انتقال و سیالی دارد .

در پایان جلسه نیز نقش ملا عبدالله بهابادی یزدی در حوزه منطق و فلسفه مورد نقد و بررسی قرار گرفت . و مقرر شد که نگاه های عمیق و نقادانه تری نسبت به این موضوع صورت گیرد و از نگاه دانشگاه به این موضوع نگریست و هر جا نیاز باشد نقد سازنده و قابل تأمل صورت گیرد. شخصیت ایشان با این همه صفات و در دوره صفوی که در حوزه تشیع نقش مؤثر و سازنده داشته یک موضوع چالش برانگیز و قابل بررسی و پژوهش دارد و جای آن در" مطالعات عصر صفوی"  و "توسعه علوم عقلی در قرن "دهم  خالی است .

  

ویژه نامه ها

ویژه نامه 1 ویژه نامه 2  معرفی آثار  معرفی آثار(انگلیسی)
ویژه نامه (عربی) حکیم بهابادی در یک نگاه (فارسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (انگلیسی) حکیم بهابادی در یک نگاه (ترکی)
TPL_BACKTOTOP