چکیده مقالات

مراتب عرفان ملا عبدالله بهابادی یزدی
نویسنده: دکترعبدالرحیم شهریاری

علامه ملا عبد الله بهابادی فقیهی اخباری یا اصولی ؟
نویسنده: مرتضی خوشنویس زاده اصفهانی

نقش ملا عبدالله بهابادی در تکوین جریان تعقل گرایی عصر صفوی
نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین بشکانی

نقد دیدگاه شرح حال نویسان پیرامون ملا عبدالله یزدی
نویسنده: عظیم عابدینی-حبیب الله یوسفی

فعالیت های تفسیری علامه ملا عبدالله یزدی
نویسنده: عظیم عابدینی و حبیب الله یوسفی

مطالعه ی توصیفی حاشیه ملا عبدالله بهابادی از منظر تحلیل ژانر
نویسنده: سید عبدالمجید طباطبایی لطفی و طاهره قاسمی

تلامذه ملا عبدالله بهابادی یزدی
نویسنده: عبدالصمد جودتی استیار

ملا عبدالله یزدی و خاندان ملالی در عرصۀ تولیت حرم علوی(ع)
نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد جنت امانی

ملا عبدالله بهابادی یزدی در «الذریعه»
نویسنده: محمدعلی نجفی کرمانشاهی

بررسی و تحلیل دلائل هم­گرایی عالمان شیعه با دولت صفوی
نویسنده: حسن عبدب پور، اضغر میرزایی

مطالب

بهاباد یزد در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی

بهاباد زادگاه فقیهی منطقی علامه آخوند ملاعبدالله بهابادی یزدی، شهری است در فاصله 210 کیلومتری جنوب شرقی یزد که بر روی تپه ماهورهای بین دو رشته کوه قرار گرفته است، و دارای آب و هوایی خشک و از نظر سفره های زیرزمینی نسبتا غنی می باشد. حدود آن از طرف شمال و شرق به دشت لوت و از طرف جنوب و جنوب شرقی به استان کرمان و از طرف غرب به شهرستان بافق منتهی می گردد.

موقعیت اقتصادی

 غنی بودن نسبی سفره های زیر زمینی باعث رونق کشاورزی و در کنار آن دامپروری و دامداری شده و مردم بهاباد عموما به کشاورزی اشتغال دارند و از دسترنج خود ارتزاق می نمایند. از مهمترین محصولات کشاورزی بهاباد می توان به انگور، پسته، زیره، گندم، زعفران، پنبه و... اشاره کرد. گرچه تاریخ مبسوطی از این شهر در قبل از دوران صفویه وجود ندارد، اما براساس شواهد و مدارک موجود شهری آباد و پرجمعیت بوده و در بسیاری از کتب معتبر قدیمی از آبادانی و عمارت آن سخن به میان رفته است. مقدسی جغرافی نویس مسلمان در کتاب معروف خود می نویسد:

«قواف و بهاباد که بین آنها سه فرسخ فاصله است از نقاط سردسیر یا باغهای بسیار و آباد و خوش آب و هوا هستند»[1]

وجه تسمیه بهاباد را همان آبادانی آن ذکر کرده که از دو واژه «به» و «آباد» تشکیل شده است. معادن آهن، سرب، روی، مس، فسفات، زغال سنگ، پنبه نسوز و سنگ­های تزئینی از مهمترین معادن منطقه می باشد که اکثرا مورد بهره برداری نگرفته است.

موقعیت اجتماعی

مردم بهاباد به خاطر ریشه دار بودن سنت های مذهبی و عمق اعتقادات دینی، اصالت فرهنگی اجتماعی و مذهبی خود را حفظ نموده و مردمی سخت کوش و در عین حال مومن و متعبد هستند. از جمله افتخارات مردم بهاباد رودررویی با لشکر محمود افغان در اوایل استیلای افاغنه بر ایران می باشد. براساس مستندات تاریخی شهر تاریخی بهاباد در جریان حمله مغول به ایران کاملا ویران شده است.

دکتر الفونس گابریل در سفر خود به ایران از بهاباد دیده کرده و پیرامون زیبایی سحرانگیز کویر و مسیری که مورد بازدید وی قرار گرفته چنین می نویسد:

«کویر کوچکی که ما در مسیر بهاباد به طبس در دل کویر بزرگ یافتیم یک دریاچه کوهستانی دوران گذشته بود که با زیبایی سحرآمیزی در میان دنیایی از کوه های تخریب شده قرار داشت»[2]

آثار تاریخی

گرچه آثار تاریخی قدیمی بسیاری در بهاباد به دلیل ویرانی آن در چندین نوبت باقی نمانده است، اما آنچه بر جای مانده حاکی از سابقه دیرینه و گویای آن است که در گذشته شهری آباد بوده است. از آثاری که هم اکنون در بهاباد وجود دارد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1. مسجد جامع شهر؛

2. مزار ملاعبدالله بهابادی یزدی؛

3. مزار شیخ ضیاءالدین؛

4. مزار شیخ محمد؛

5. انبار حاج مهدی؛

6. برج حاجی آباد.



[1] . احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم، ابوعبدالله محمد بن احمد القدسی، لیدن: مطبعه بریل 1909-م، ص462

[2] . عبور از صحاری ایران، ص259.

کلیه حقوق این سایت برای پایگاه علامه آخوند ملا عبدالله یزدی بهابادی محفوظ است