چکیده مقالات

مراتب عرفان ملا عبدالله بهابادی یزدی
نویسنده: دکترعبدالرحیم شهریاری

علامه ملا عبد الله بهابادی فقیهی اخباری یا اصولی ؟
نویسنده: مرتضی خوشنویس زاده اصفهانی

نقش ملا عبدالله بهابادی در تکوین جریان تعقل گرایی عصر صفوی
نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین بشکانی

نقد دیدگاه شرح حال نویسان پیرامون ملا عبدالله یزدی
نویسنده: عظیم عابدینی-حبیب الله یوسفی

فعالیت های تفسیری علامه ملا عبدالله یزدی
نویسنده: عظیم عابدینی و حبیب الله یوسفی

مطالعه ی توصیفی حاشیه ملا عبدالله بهابادی از منظر تحلیل ژانر
نویسنده: سید عبدالمجید طباطبایی لطفی و طاهره قاسمی

تلامذه ملا عبدالله بهابادی یزدی
نویسنده: عبدالصمد جودتی استیار

ملا عبدالله یزدی و خاندان ملالی در عرصۀ تولیت حرم علوی(ع)
نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد جنت امانی

ملا عبدالله بهابادی یزدی در «الذریعه»
نویسنده: محمدعلی نجفی کرمانشاهی

بررسی و تحلیل دلائل هم­گرایی عالمان شیعه با دولت صفوی
نویسنده: حسن عبدب پور، اضغر میرزایی

مطالب

نظریه حاشیه نگاری در مصاف با نظریه انفسی سازی

نظریه حاشیه نگاری در مصاف با نظریه انفسی سازی
(مقایسه رویکرد ملا عبدالله با رویکرد معنویت گرایان جدید در مواجه با متون کلاسیک)
احمد شاکرنژاد
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چکیده
معنویت‌گرایی جدید با شعار توجه به سلایق متنوع معنوی و همچنین با اهمیت‌بخشی به یافته‌های شخصی، زمینه را برای گسترش سبکی جدید از مکتوبات معنوی ایجاد کرد. این مکتوبات جدید تکه‌چسبانی از منابع مختلف دینی است که بدون توجه به سازگاری تعالیم در عرصه مبانی، صرفاً بر اساس سلایق شخصی و با هدف کارآمدی، راحتی و همچنین قابلیت در بر انگیختن احساسات معنوی در کنار یکدیگر چیده شدهاند. مقاله حاضر در صدد آن است که نشان دهد متون تولید شده توسط معنویت گرایان جدید مبتنی بر نظریه انفسی سازی حقیقت هستند و از این رو در مواجهه با متون کلاسیک به طور سلیقه ای و در تایید یافته های شخصی کلسیونی مسروقه تولید می کنند. این مقاله سعی خواهد کرد تا بر اساس نظریه «معنویت انفسی» از پاول هیلاس توضیح دهد که چرا در چند دهه اخیر آثار نگارشی در زمینه معنویت عمدتاً دست به چنین سرقتی از متون کلاسیک زدهاند و چرا اقبال عموم معنویت گرایان جدید به جای منابع اصیل و نظامند، معطوف به این نوع منابع انفسی و من عندی است. در انتهای بحث نیز سبک و رویکرد ملا عبدالله در مواجه با متون کلاسیک با سبک و رویکرد معنویت گرایان جدید مقایسه خواهد شد تا بر اساس سیره علمی ملا عبدالله وجوه غیراخلاقی نگارش مکتوبات معنوی جدید مشخص شود. یافته اصلی تحقیق حاضر نیز آن است که در سبک نگارش ملاعبدالله حاشیه نگاری یک نظریه ادبی است که با هدف جلا بخشی به ساختارهای متن و پرهیز از تحمیل نظر مولف به خدمت گرفته می شود، نظریه ای که مبتنی بر تقوای عملی است و در تضاد با انفسی سازی متن در معنویت گرایی جدید است که منجر به خوانش متون با کنار گذاشتن مولف و بر اساس سلایق فردی خواهد شد.


کلیه حقوق این سایت برای پایگاه علامه آخوند ملا عبدالله یزدی بهابادی محفوظ است