چکیده مقالات

مراتب عرفان ملا عبدالله بهابادی یزدی
نویسنده: دکترعبدالرحیم شهریاری

علامه ملا عبد الله بهابادی فقیهی اخباری یا اصولی ؟
نویسنده: مرتضی خوشنویس زاده اصفهانی

نقش ملا عبدالله بهابادی در تکوین جریان تعقل گرایی عصر صفوی
نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین بشکانی

نقد دیدگاه شرح حال نویسان پیرامون ملا عبدالله یزدی
نویسنده: عظیم عابدینی-حبیب الله یوسفی

فعالیت های تفسیری علامه ملا عبدالله یزدی
نویسنده: عظیم عابدینی و حبیب الله یوسفی

مطالعه ی توصیفی حاشیه ملا عبدالله بهابادی از منظر تحلیل ژانر
نویسنده: سید عبدالمجید طباطبایی لطفی و طاهره قاسمی

تلامذه ملا عبدالله بهابادی یزدی
نویسنده: عبدالصمد جودتی استیار

ملا عبدالله یزدی و خاندان ملالی در عرصۀ تولیت حرم علوی(ع)
نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد جنت امانی

ملا عبدالله بهابادی یزدی در «الذریعه»
نویسنده: محمدعلی نجفی کرمانشاهی

بررسی و تحلیل دلائل هم­گرایی عالمان شیعه با دولت صفوی
نویسنده: حسن عبدب پور، اضغر میرزایی

مطالب

مقایسه تطبیقی «حاشیه» ملاعبدالله و «المنطق» مطفر

رشیدزاده[1]

چکیده:

«حاشیه» ملاعبدالله بهابادی یزدی و «المنطق» مظفر از جمله متون درسی دانش منطق می­باشند که سال­های متمادی مورد توجه طلاب و فضلاء این دانش می­باشد.

در مقاله حاضر به مقایسه تطبیقی این دو متن درسی پرداخته و امتیازات هر یک بر دیگری را مورد بحث و بررسی قرار داده­ایم. در یک نگاه اجمالی می­توان گفت: کتاب «حاشیه» ملاعبدالله به دلیل این که تالیف دو فرد[مصنف و شارح] است، از انسجام، یکدستی و قرابت مطالب در متن و حواشی کتاب برخوردار نیست، اما در «المنطق» چنین چیزی مورد ندارد، زیرا توسط یک فرد تألیف یافته است. علاوه بر موارد فوق در کتاب «حاشیه» از اقسام چهارگانه تقابل، تنها به بحث تناقض آن هم در مباحث قضایا پرداخته شده است، در حالیکه در کتاب «المنطق» مظفر به اقسام چهارگانه تقابل (تضاد، تناقض، تضایف، ملکه و عدم) در مباحث الفاظ پرداخته شده است.

در خاتمه کتاب «حاشیه»  بحثی مختصر پیرامون اجزاء سه گانة علوم؛ یعنی موضوع، مبادی و مسائل آمده که این بحث در المنطق مطرح نشده است و مناسب بود که در مدخل بدان اشارتی می­شد. مبحث موجهات در حاشیه با تفصیلی بیشتر مطرح شده و در مباحث عکس مستوری و عکس نقیض نیز ، عکس هر یک از موجهات مشهور با بیانی نسبتاً پیچیده بیان گردیده ، اما در «المنطق» عکس قضایا تنها از دو جهت کم و کیف طرح شده و ضمناً در متن و تمرین­ها به مسأله نسبت بین موجهات اشاره شده است.

 

واژگان کلیدی: منطق، حاشیه ملاعبدالله، المنطق، صناعات خمس.

 



[1]. دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شهید بهشتی تهران

کلیه حقوق این سایت برای پایگاه علامه آخوند ملا عبدالله یزدی بهابادی محفوظ است