چکیده مقالات

مراتب عرفان ملا عبدالله بهابادی یزدی
نویسنده: دکترعبدالرحیم شهریاری

علامه ملا عبد الله بهابادی فقیهی اخباری یا اصولی ؟
نویسنده: مرتضی خوشنویس زاده اصفهانی

نقش ملا عبدالله بهابادی در تکوین جریان تعقل گرایی عصر صفوی
نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین بشکانی

نقد دیدگاه شرح حال نویسان پیرامون ملا عبدالله یزدی
نویسنده: عظیم عابدینی-حبیب الله یوسفی

فعالیت های تفسیری علامه ملا عبدالله یزدی
نویسنده: عظیم عابدینی و حبیب الله یوسفی

مطالعه ی توصیفی حاشیه ملا عبدالله بهابادی از منظر تحلیل ژانر
نویسنده: سید عبدالمجید طباطبایی لطفی و طاهره قاسمی

تلامذه ملا عبدالله بهابادی یزدی
نویسنده: عبدالصمد جودتی استیار

ملا عبدالله یزدی و خاندان ملالی در عرصۀ تولیت حرم علوی(ع)
نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد جنت امانی

ملا عبدالله بهابادی یزدی در «الذریعه»
نویسنده: محمدعلی نجفی کرمانشاهی

بررسی و تحلیل دلائل هم­گرایی عالمان شیعه با دولت صفوی
نویسنده: حسن عبدب پور، اضغر میرزایی

مطالب

جلوه های بلاغی مکتب شیراز و جایگاه بلاغت در سیره علمی ملا عبدالله

بلاغت و علوم و فنون مرتبط با آن در تاریخ تمدن اسلام جهش عظیمی یافت به گونه ای که علاوه بر پرورش بلاغت دانان بسیار، آثار ارزنده ای در علوم متنوع بلاغت نوشته شد و عرصه های جدیدی کشف گردید. اما سیر ترقی علوم بلاغی یکسان نبود و در بعضی از اوقات رشدی بسزا داشت.

مدعای ما در این مقاله این است که عصر صفویه و انتهای عصر تیموری که دربرگیرنده مکتب شیراز است در علوم بلاغت تاثیر شگرف نهاده و آثار فراوانی در این روزگار پیرامون علوم و فنون بلاغی تولید شده است.

ملا عبدالله یزدی نیز علاوه بر منطق دانان و فقیه بودن در علوم ادبی و بلاغی صاحب نظر بوده و گونه شناسی اثار بلاغی وی و توجه تام او تا اواخر زندگی به تدریس علوم بلاغی و نوشتن حواشی بر کتب بلاغی از همت بلند او در این عرصه حکایت دارد.

مدعای دیگر مقاله این است که مکتب شیراز اوج دوران بلاغت درت مدن اسلامی است و پس از آن اگر چه در برخی عرصه ها و به ویزه در شعر عربی، علوم ادبی و بلاغی رشد یافت ولی در مجموع ادوار پسین نتوانست بر قله بلاغت مکتب شیراز فائل آید.

کلمات کلیدی: ملا عبدالله بهابادی، مکتب شیراز، علوم بلاغی.

کلیه حقوق این سایت برای پایگاه علامه آخوند ملا عبدالله یزدی بهابادی محفوظ است